KOLO ROKU
Rok našich předků plynul v rytmu přírody. Nebyl rozdělen čísly kalendáře, ale světlem, tmou, růstem a klidem země. Každý svátek měl své místo, svůj smysl a symbol, zároveň připomínal člověku, že i on je součástí velkého cyklu. Slované oslavovali osm hlavních přechodů roku. Zde jsou a některé se dochovaly dodnes.

DOŽÍNKY
Dožínky jsou tradiční slavnosti sklizně, konané na konci léta jako poděkování za úrodu a zajištění hojnosti v příštím roce.
Lidé vyráběli z posledních klasů obilí dožínkový věnec, který symbolizoval plodnost a ochranu domu, pořádali slavnostní průvody, zpívali písně a tančili.
Součástí oslav byla hostina s chlebem, pečivem a nápoji a děkovné rituály za úrodu. Dožínky tak spojovaly symboliku obilí, radost z dokončené práce a společenskou zábavu, staly se významnou kulturní a společenskou událostí vesnic na konci léta.
Dožínky jsou dalším příkladem převzetí pohanských svátků křesťanstvím, dnes je známe jako posvícení.
VELESOV
Velesov je svátek věnovaný bohu Velesovi, ochránci dobytka, bohatství a magie, slavený převážně v zimním období. Slavil se na podzimní rovnodennost 21. září.
Oslavy zahrnovaly oběti z mléka, sýra, obilí či medu, rituály na ochranu stád a hospodářství, kouzla a zpěv lidových písní. Svátek měl zajistit prosperitu, bezpečí majetku a spojení s duchovními silami, a zároveň připomínal rovnováhu mezi životem a smrtí, bohatstvím a ztrátou.
Hony a lovy byly původně součástí praktických a rituálních aspektů Velesova svátku, protože souvisely s ochranou stád a zemědělského majetku, často s magickým či obřadným významem, dnes už se spíše připomínají symbolicky.
DUŠIČKY
Staří Slované neměli Dušičky jako křesťanský svátek, ale slavili obdobné pohanské rituály uctívání předků a duší zemřelých.
Lidé věřili, že duše mrtvých zůstávají mezi živými, a proto jim přinášeli potraviny, nápoje či drobné dary, zapalovali malé ohně či louče a prováděli zpěvy a kouzla, aby duše našly klid a zároveň chránily živé.
Tyto oslavy byly spojeny s magickými místy, ohněm a rituály, a jejich cílem bylo zajistit klid zemřelých a prosperitu rodiny, později přejaté křesťanskou tradicí do svátku Památky zesnulých.
KOLIADA
Koliada (nebo též Koleda) byla pro Slovany jedním z nejposvátnějších dní v roce – slavila se o zimním slunovratu, tedy kolem 21. prosince, kdy noc je nejdelší a den nejkratší. Byla to oslava zrození nového slunce, vítězství světla nad tmou, nového života nad smrtí.
Mladí muži a děti chodili od domu k domu, zpívali koledy – původně magické písně přinášející požehnání a hojnost. Koledníci přinášeli světlo, přání štěstí, zdraví a plodnosti, a dostávali za to koláče, ovoce nebo obilí.
Zvyk se později přetvořil do křesťanského koledování o Vánocích. Původní slovanská Koliada ale byla o přání dobra a síly přírodě i lidem.
Lidé připravovali bohatý stůl: obilí, chléb, med, ořechy, sušené ovoce. Často se nechávalo místo pro předky, kteří byli považováni za součást rodiny i v čase zimy. Na stůl se kladla sláma, symbol plodnosti a spojení se zemí.
Večer před slunovratem se také obětoval první kousek jídla ohni nebo duchům .
HROMNICE
Hromnice (1.–2. února) byly pro naše předky přelomem zimy a jara, časem, kdy se dny znatelně prodlužovaly a světlo začínalo vítězit nad tmou. Zapalovaly se svíce – hromničky, posvěcené v kostele nebo doma. Ty se pak uchovávaly po celý rok a zapalovaly při bouřce, nemoci nebo neštěstí jako ochrana domu i rodiny.
Lidové pranostiky:
"Na Hromnice zimy polovice.", "Na Hromnice musí skřivan vrznout, i kdyby měl zmrznout.", "Na Hromnice o hodinu více."
JARILO
Svátek Jarila odpovídá tomu, co dnes známe jako první máj – svátek lásky. Slavil se na přelomu dubna a května, nejčastěji 30. dubna nebo 1. května.V některých oblastech se začínalo už nocí z 30. dubna na 1. května, kdy se zapalovaly ohně – "pálení ohňů" mělo očistný a ochranitelský význam.
Slavnost plodnosti, lásky a zrození. Stromy kvetou, země voní a mladí lidé tančí kolem ohňů. Jarilo, bůh jara, se vrací z podsvětí a přináší radost i sílu k životu. Pozdější křesťanské a lidové zvyky jako stavění máje, líbání pod rozkvetlou třešní, májové slavnosti – jsou přímými potomky pohanského svátku Jarila.
KUPALA
Kupala byl svátek letního slunovratu, slavící oheň, vodu, byliny, plodnost a lásku. Lidé skákali přes ohně, koupali se v řekách, sbírali kouzelné byliny a házeli do vody věnce, jejichž pohyb symbolizoval osud a lásku.
Lidé se koupali v řekách, jezerech nebo potocích, což mělo očistný a magický význam.
Sbírání bylin, zejména těch, které podle lidové magie kvete jen v tento čas, mělo léčivou a ochrannou sílu. Symbolicky se hledalo kvetoucí kapradí, které mělo přinést štěstí a bohatství. To byl spíš rituální motiv pro "magickou noc".
Svatojánská noc je v podstatě křesťanská verze pohanského svátku Kupala, která zachovala hlavní prvky – oheň, vodu, byliny, lásku a magii – ale přidala náboženský rámec.
"Když na Kupalu prší, obilí bude hojný." – Déšť během Kupaly byl považován za požehnání pro úrodu.
Slovanské kolo roku nám připomíná, že vše se neustále proměňuje – stejně jako my. Každý svátek, od Kupaly, přes dožínky a Velesov, až po uctívání předků a Dušičky, odráží propojení člověka s přírodou, ročními cykly a duchovními silami. Každý cyklus je pozváním zpomalit, vnímat, děkovat a tvořit v souladu s rytmem Země.
